Zajímavá loga a názvy destilátů 2 - Zvířata na etiketách rumu, koňaku a tequily

Rumy Nejznámější výrobce rumů na světě, společnost Bacardi , má ve znaku blízkého příbuzného netopýrů - kaloně. Tito okřídlení savci přinášejí podle starých kubánských pověr prosperitu a štěstí. Když zakladatel firmy don Facundo Bacardi Massó objevil pod střechou nově zakoupené palírny hnízdící skupinku netopýrů, přesvědčila ho proto jeho manželka, doňa Amalia, aby je tam nechal žít a navrhla je umístit do loga rodinného podniku. Přes všechny zvraty osudu ctí i současná generace potomků dona Facunda a doni Amalie tradici. Luis F. Bacardi založil ...


Rumy

1bacardi_logo2_a.jpgNejznámější výrobce rumů na světě, společnost Bacardi, má ve znaku blízkého příbuzného netopýrů - kaloně. Tito okřídlení savci přinášejí podle starých kubánských pověr prosperitu a štěstí. Když zakladatel firmy don Facundo Bacardi Massó objevil pod střechou nově zakoupené palírny hnízdící skupinku netopýrů, přesvědčila ho proto jeho manželka, doňa Amalia, aby je tam nechal žít a navrhla je umístit do loga rodinného podniku. Přes všechny zvraty osudu ctí i současná generace potomků dona Facunda a doni Amalie tradici. Luis F. Bacardi založil v r. 1989 neziskovou organizaci zaměřenou na ochranu kaloňů a jejich životního prostředí (Lubee Bat Conservancy). Tato organizace je nezávislá na společnosti Bacardi, dotovaná ze soukromých zdrojů, ale i firma Bacardi sponzoruje ochranu netopýrů a koloňů. Masivní kampaň byla vidět po celém světě zejména v r. 2012, který byl vyhlášen Mezinárodním rokem netopýra a kdy společnost Bacardi shodou okolností slavila 150 let od svého založení.

Mauricijský rum Pink Pigeon (angl. růžový holub) byl pojmenován po vzácném opeřenci vyskytujícím se pouze na Mauritiu. Lidskou vinou se růžoví holubi ocitli až na pokraji vyhubení. V 70. letech 20. století přežívala v mauricijských lesích poslední dvacetičlenná kolonie a v r. 1986 poklesl počet volně žijících jedinců dokonce na pouhých 12 jedinců. Naštěstí se díky odchovům v záchranné stanici podařil zázrak, takže dnes žije ve volné přírodě kolem 500 růžových holubů. Vzhledem k tomu, že jeden z hlavních faktorů vedoucích až k téměř vyhubení růžových holubů bylo kácení místních lesů za účelem rozšiřování plantáží cukrové třtiny, je chvályhodné, že také výrobce rumu Pink Pigeon věnuje část svých zisků na ochranu přírody.l

Tequila a mezcal

2patron-logo_a.jpgTequila José Cuervo má ve znaku havrana jednoduše proto, že příjmení zakladatele značky znamená španělsky „havran“.

Hmyzí obrázek na lahvi tequily Patron vyvolává řadu spekulací. Podle jednoho názoru jde o stylizovanou můru žijící v rostlinách agáve (viz níže), podle jiného zdroje se jedná o sršně na památku toho, že jeden ze zakladatelů značky sloužil zamlada v armádě na USS Hornet. Po přečtení těchto protichůdných domněnek jsme se obrátili dopisem přímo na společnost Patron a dostali jsme následující odpověď: „Existuje několik teorií o tom, proč si zakladatelé firmy zvolili jako symbol značky včelu. Buďto proto, že včely pomáhají pěstitelům agáve určit, kdy je čas na sklizeň, nebo proto, že naše palírna v Mexiku připomíná svou rušnou činností včelí úl anebo se jim jenom líbil ten obrázek. Skutečný příběh je pravděpodobně kombinací všech tří.“

Gusano Rojo znamená španělsky „červený červ“ a červa nenajdete pouze na etiketě lahve, ale i v lahvi. (I když ten uvnitř už není červený, ale vybledlý díky naložení v alkoholu.) Jedná se o larvu noční můry Hypopta agavis, která se živí rostlinami agáve. Naložený červ prý zlepšuje chuť alkoholu a podle staré mexické tradice má léčebné (a afrodiziakální) účinky.

Koňak

3logo-martell_a.jpgLahve koňaku Martell zdobí stylizovaný ptáček, který je podle jednoho zdroje informací jiřička (fr. martinet), jako nejpodobnější zobrazitelné slovo jménu Martell, podle jiného názoru umístil zakladatel značky Jean Martell do loga rorýse na památku rodného Jersey, kde se tito ptáci hojně vyskytovali. (Oficiální vyjádření od společnosti Martell se nám získat nepodařilo.)

Výběr loga na základě slovní podobnosti by nebyl ojedinělým případem. Koňak Hine přišel k jelenu ve svém znaku podle zvukové podoby s anglickým slovem „hind“. Angličtina je v tomto případě na místě, protože zakladatel značky Thomas Hine pocházel z Anglie. Na rozdíl od jeleních log, s nimiž jsme se setkali v minulém článku o whisky, značku Hine symbolizuje celý jelen, nikoliv pouze hlava, a to jelen v heraldické poloze „couchant“ – ležící se vztyčenou hlavou. Jelenova hlava ohlížející se nazpět prý ukazuje úctu k předkům a kořenům rodinné firmy.

--
Vytvořil Michal Strelec a dodává také webové aplikace na míru.